Kunt u gastvrijheid en veiligheid combineren?

19 mei 2017 5 minuten leestijd

Als organisatie wilt u uw gasten goed ontvangen. Maar een warm welkom moet niet ten koste gaan van de veiligheid in uw bedrijf. Kunt u een gastvrije ontvangst wel combineren met veiligheid?

Voegt hospitality iets toe aan mijn bedrijf?

Veel bedrijven staan voor de uitdaging zich te onderscheiden van de concurrentie. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer de producten en diensten niet wezenlijk verschillen. De bezoekbeleving daarentegen is een aspect waarmee organisaties zich wel kunnen onderscheiden. Een gastheer of -vrouw, ook wel host genoemd, past perfect in deze ontwikkeling.

Kan een host ongewenste bezoekers buiten de deur houden?

De taken van bewakingsagent en receptiemedewerker kunnen heel goed gecombineerd worden in één host-functie. Het ene hoeft namelijk geen afbreuk te doen aan het andere. Door nieuwe technische oplossingen en innovatie op het gebied van videobewaking kan de host bij de receptie immers perfect in de gaten houden wat er in en rond het gebouw gebeurt. De verplichte toer door het gebouw hoeft dan ook niet meer zo vaak gemaakt te worden of kan anders ingevuld worden.

Hoe zet u een host optimaal in?

Een host geeft de organisatie een gezicht. Een gastheer of gastvrouw is vaak de eerste ‘menselijke’ kennismaking van een klant met een organisatie. Hij of zij verzorgt een warme ontvangst, geeft persoonlijke aandacht en biedt een helpende hand bij de receptie. Om een host optimaal in te zetten, is het van groot belang dat deze persoon de organisatie voldoende kent. Een host vertegenwoordigt immers een stuk cultuur van uw organisatie. Het is dan ook belangrijk dat de host genoeg informatie heeft over het bedrijf en ook de interne bedrijfscultuur goed kent.