Verdiep en verbeter de bezoekbeleving – 5 tips!

29 mei 2017 5 minuten leestijd

U wilt het uw gasten zo aangenaam mogelijk maken, en natuurlijk streeft u naar een optimale bezoekbeleving. Welcome! geeft vijf tips hoe u de bezoekbeleving van uw gasten kunt verdiepen en verbeteren.

1. Check uw imago! Zien uw gasten u zoals u gezien wilt worden?

Ondernemers denken bij de opstart na over hun imago, over hoe zij willen dat hun doelgroep hen ziet. Dit wordt echter na verloop van tijd vaak ‘vergeten’. En dat is jammer. Minstens zo belangrijk als zelf over uw imago nadenken, is uzelf verdiepen in het standpunt van uw klant. Alleen dan kunt u de juiste vertaalslag van visie naar realiteit maken. Durf uw gasten te vragen wat ze van u vinden. Stuur na het bezoek bijvoorbeeld een mailtje met de vraag wat u zou kunnen verbeteren. Of stel de beeldvorming over uw bedrijf of organisatie vast door middel van een vakkundig imago-onderzoek onder uw bezoekers.

2. Schep de randvoorwaarden die nodig zijn om gastvrij over te komen

Niemand is perfect, maar toch is het zelden alleen de menselijke factor die ervoor zorgt dat een bezoek teleurstelt. Als de koffiebekers lekken of de ontvangstruimte vuil is, kan een gastvrouw nog zo haar best doen, een optimale indruk zal ze nooit maken. Het is daarom belangrijk naar het proces te kijken, naar de mens én de omgeving. Zijn de medewerkers in staat hun werk goed te doen, kloppen de randvoorwaarden?

3. Verdiep u in de specifieke behoeftes van verschillende gasten

Zelfs als alles op rolletjes loopt, kunt u de bezoekbeleving verbeteren, bijvoorbeeld door u te verdiepen in de behoeftes van uw gasten. Leveranciers, sollicitanten of klanten komen allemaal met een ander doel. Een persoonlijke benadering kan zowel u als uw gast veel opleveren. Terwijl u een sollicitant niet lang wilt laten wachten, kan het wel de moeite waard zijn een geldschieter voor het gesprek een mooie promotiefilm van uw bedrijf te laten zien.

4. Werk samen als één facilitaire organisatie

Voor een optimale bezoekbeleving is het belangrijk dat ondersteunende medewerkers, schoonmakers, secretaresses en de catering op elkaar zijn ingespeeld. Zorg dus voor één gedachtegang voor de hele facilitaire organisatie. Spreek medewerkers aan, maak ze bewust en motiveer mensen om samen te werken. Iedere collega  kan een papiertje van de vloer rapen of een bordje naar de keuken brengen.

5. Wees u bewust van de voor- én nabeleving van uw gasten

Nog voordat uw gasten één stap in uw bedrijf hebben gezet, begint de bezoekbeleving al in gedachten. Nadat uw gasten op bezoek geweest zijn, is de kans groot dat ze over hun beleving napraten. Wees u daarvan bewust. U kunt uw gasten bijvoorbeeld van tevoren een routebeschrijving en een reservering voor een parkeerplaats mailen. Na afloop is het attent om een bedankje of een uitnodiging voor een leuke actie te sturen.