Zintuigen prikkelen voor een betere bezoekbeleving

29 mei 2017

Het prikkelen van zintuigen wordt steeds vaker ingezet om de ideale bezoekbeleving te creëren. Slim, want zintuigen laten zich gemakkelijk beïnvloeden. Bent u er gevoelig voor? In dit artikel leest u meer over de vijf zintuigen en enkele opvallende manipulatiefeitjes.

Zicht

Oranje staat voor energie en creativiteit, blauw voor rust en rood voor passie en gevaar. De essentie van groen is verandering, terwijl paars doet verlangen naar dieper inzicht. Hoewel kleurbeleving persoonlijk is, is de invloed van marketeers groot. Kinderen herkennen speelgoed tegenwoordig vooral aan de primaire kleuren geel, rood en blauw, terwijl volwassenen dezelfde kleuren associëren met goedkoop. Let maar eens op de logo’s van merken als Wibra, Zeeman, Ikea, Lidl en McDonalds.

Geur

Geur is het enige zintuig waarop de hersenen reageren voordat we nadenken. De neus kan meer dan 10.000 geuren onderscheiden die onze emoties versterken. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt om de bezoekbeleving te versterken. Zo zet hotelketen Holiday Inn in een groot deel van haar vestigingen geurbeleving in. In de lobby en de bar van het hotel hangt een rozengeur die aan trouwfeesten doet denken, terwijl de vergaderzalen naar leer ruiken om een gevoel van warmte en luxe te creëren.

Smaak

Iemand wat groene of blauwe ketchup? Niet veel mensen zullen daar ja op zeggen. In 2004 werden de flessen van Heinz als snel uit de schappen gehaald. Mensen blijken niet alleen met hun tong te proeven, ook andere zintuigen spelen een rol. Zo proeven we 80 procent van wat we proeven met onze neus.

Tast

Een drankje geserveerd in een kwalitatief mooi kopje of glas vinden veel mensen beter smaken dan (hetzelfde) drankje in een plastic bekertje. Net zoals zitten op comfortabel, stevig meubilair een andere bezoekerservaring oplevert dan wachten op een lichte plastic stoel. De ervaring van het voelen, proeven en ruiken past bij de emotionele rechterhersenhelft. Ondernemers die inspelen op deze zintuigen, worden beloond met klanten die graag een langetermijnrelatie met ze aangaan.

Gehoor

Geluid is een belangrijk onderdeel van de bezoekbeleving. Daarbij is het belangrijk dat het geluid voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Harde muziek in een chique restaurant is niet passend. Hoe belangrijk geluid is, wordt overigens pijnlijk duidelijk in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=y5nbWUOc9tY  waarin architecten dringend worden opgeroepen hun oren te gebruiken.

Zintuigentest

Weet u welk zintuiglijk talent u heeft? Het Nederlandse marketingadviesbureau Senta ontwikkelde deze test http://www.zintuigentest.nl waarin u kunt ontdekken of uw zintuiglijke voorkeur uitgaat naar zien, horen, voelen, proeven of ruiken.